Pages

#059 Anda Suka Atau Berduka ? ? ?

Thursday, February 17, 2011 micosey , , , , , ,

Rasanya ramai rakan-rakan adalah classmate atau rakan sepermainan kan? So,sure ramai yang ada nama panggilan yg diberikan sepanjang masa perkenalan kan ?? Persoalannya, adakah nama panggilan/gelaran yang diberikan pd korang tu korang suka or mmg benci sgt ngan nama tu tp org tetap panggil jugak?Sure nama-nama panggilan yang diberikan oleh kawan - kawan tu x byk yg elok pun,kebanyakkannye yg buruk2 ja dgn tujuan untuk memperolok-olokkan orang & just utk diorg happy je (terutamanya lelaki - perempuan sy xtau ade x kes gini,hehehe..give some comment please)...dan tradisinya berlanjutan bila korang pulak yg jadi memberi gelaran pada orang lain kan?ada  mcm2 nama yg direka..contohnya, ada sorg budak asal dr pengkalan kubur..then korg tau apa nama yg diorg create utk dia?budak yg selalu pakai songkok & slalu gi surau dipanggilnya 'mayat'...sbb asal dr pengkalan kubur,boleh gitu? merayu-rayu budak tu xnak dipanggil begitu tp semakin seronok pulak diorg jadinya...

Sebaiknya, henti-hentikanlah memanggil org lain dengan gelaran yang buruk dan tidak direstui oleh tuan punya diri...buat berdosa ja, mungkin korang suka dgn gelaran yg diberikan pd korang tp bg org yg x suke..setiap kali dipanggil dgn nama yg tak disukainya, seseorg tu akan berasa kecewa, sedih, tertekan & teraniaya. Sebelum lahirnya dia ke dunia lg, parent dia dah tercari-cari nama yg cukup indah & punya pengertian yang baik-baik kepada dia. Bila smpai satu masa, nama yg indah itu dilupakan & semua org lebih senang utk memanggilnya dengan gelaran yg langsung x disukainya dan x restuinya langsung...


Di dalam Al-Quran, Allah berfirman :

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah suatu kaum mengolok-olok kaum yang lain, (kerana) boleh jadi mereka (yang diperolok-olokkan) lebih baik dari mereka (yang mengolok-olokan),dan jangan pula perempuan-perempuan (mengolok-olokkan) perempuan lain, (kerana) boleh jadi perempuan (yang diperolok-olokan) lebih baik dari perempuan (yang mengolok-olokan). Janganlah kamu saling mencela satu sama lain, dan janganlah saling memanggil dengan gelar-gelar yang buruk. Seburuk-buruk panggilan adalah (pangilan) yang buruk (fasik) setelah beriman. Dan barangsiapa tidak bertaubat, maka itulah orang-orang yang zalim. (Al-Hujurat : 11)

So, henti-hentikanlah memanggil org lain dengan gelaran or panggilan yang buruk sbb selalunya gelaran ni akan kekal jika tidak dihentikan dari awal. Sampaikan satu hari, org lebih ingat dengan nama gelaran tp lupa or x penah tau nama sebenar seseorg itu. Jangan melakukan sesuatu perbuatan yang tak baik atau menaniaya org lain kerana setiap perbuatan, baik ataupun buruk akan kembali pada diri pelaku sendiri sebagaimana firman Allah :

Katakanlah (Muhammad) kepada orang-orang yang beriman, hendaklah mereka memaafkan orang-orang yang tidak takut akan hari-hari Allah, kerana Dia akan membalas suatu kaum sesuai dengan apa yang telah mereka kerjakan. Barangsiapa mengerjakan kebajikan, maka itu untuk dirinya sendiri, dan barangsiapa mengerjakan kejahatan, maka itu akan menimpa dirinya sendiri; kemudian kepada Tuhanmu kamu dikembalikan (Al-Jaatsiyah : 14-15)

"Sesungguhnya nama, panggilan & gelaran itu adalah satu doa, maka panggillah seseorg itu dengan nama, panggilan dan gelaran yang baik-baik"

respons needed.. Chill yo!! :)

5 Responses to “#059 Anda Suka Atau Berduka ? ? ?”

Related Posts with Thumbnails
www.micosey.blogspot.com. Powered by Blogger.
Powered by Blogger. Designed by elogi. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com. Proudly powered by Blogger.